Організаційно-методична робота

 
Питання, пов’язані з пошуком нових підходів у навчанні й вихованні особистості, набувають актуальності, як правило, в періоди перебудови системи освіти.
Тобто потреба у використанні нових технологій передачі знань підростаючому поколінню загострюється в той час, коли традиційні підходи не забезпечують виконання нових соціальних запитів, не в змозі підготувати особистість до успішної адаптації в складних умовах сучасного виробництва і суспільного життя.
Сьогодні існує багато теоретичних, методичних і практичних засобів, які психолог має можливість використовувати в професійній діяльності. Важливо навчитися коректно і грамотно їх застосовувати, дотримуючись основних професійних принципів: екологічності, науковості, доцільності.
Багато матеріалів, які є у вільному доступі, розрізнені, розроблені в інших країнах і не пройшли апробацію, адаптацію до соціокультурних умов українського суспільства.
Тому й виникла потреба систематизувати досвід практичної психології, узагальнити необхідні для професійної діяльності психолога закладу освіти матеріали і представити їх у вигляді чітких зрозумілих схем.
Перш за все варто навчитися організовувати професійне середовище таким чином, щоб мати можливість враховувати всі потреби закладу освіти, вчасно реагувати на запити учасників освітнього процесу та вдало добирати засоби для здійснення діяльності.
Також необхідно дбати про збереження працездатності та ефективності психолога в умовах постійного перебування в стресових умовах. З цією метою варто навчитися організовувати роботу просто, зручно, з найменшими втратами часу і життєвих сил.
Пропонуємо розібратися, які обов’язки в закладі освіти – дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої – виконує практичний психолог.
Практичний психолог здійснює:
  • психологічне забезпечення освітнього процесу;
  • психологічний супровід психічного, розумового, соціального і фізичного розвитку здобувачів освіти;
  • психологічну діагностику та аналіз динаміки психічного, розумового і соціального розвитку здобувачів освіти;
  • психологічний супровід адаптації до умов освітнього процесу;
  • реалізацію розвивальних, профілактичних, просвітницьких, корекційних програм з урахуванням індивідуальних, гендерних, вікових особливостей здобувачів освіти;
  • консультативну допомогу всім учасникам освітнього процесу з питань навчання, виховання здобувачів освіти, особистісного та професійного розвитку тощо;
  • роботу з постраждалими від насильства дітьми тощо.
Практичний психолог  бере участь в:
  • освітній діяльності, спрямованій на забезпечення всебічного розвитку здобувачів освіти як особистості та найвищої цінності суспільства, їх талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей, виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству;
  • роботi педагогічної ради, психолого-педагогічних консиліумів, семiнарiв і засiдань методичних об’єднань;
  • розробці та впровадженні розвивальних, корекційних програм, посiбників, методичних рекомендацiй, планів освітньої дiяльностi з урахуванням індивідуальних, гендерних, вікових особливостей здобувачів освіти, а також для осіб, які перебувають на індивідуальній та інклюзивній формі навчання.
Практичний психолог сприяє:
  • формуванню у здобувачів освіти відповідальної та безпечної поведінки в ситуаціях ризику, навичок здорового способу життя, збереження репродуктивного здоров’я, готовності до самореалізації;
  • профільному та професійному самовизначенню здобувачів освіти, формуванню життєвої компетентності;
  • формуванню соціально-комунікативної компетентності обдарованих дітей;
  • попередженню та профілактиці професійного вигорання педагогічних працівників;
  • формуванню психологічної готовності учасників освітнього процесу до взаємодії в інклюзивному середовищі з дитиною з особливими освітніми потребами;
  • формуванню психологічної культури учасників освітнього процесу;
  • попередженню будь-яких видів і форм насильства та конфліктів серед здобувачів освіти;
  • формуванню небайдужого ставлення здобувачів освіти до постраждалих дітей, усвідомлення необхідності невідкладного інформування педагогів про випадки домашнього насильства і конфліктів серед здобувачів освіти, що стали їм відомі.(Положення  про психологічну службу у системі освіти України, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України 22 травня 2018 року № 509 та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 31 липня 2018 року за № 885/32337).
Основна мета діяльності психолога закладу освіти – сприяння збереженню психічного здоров’я дітей та учнівської молоді, забезпечення доступних, якісних послуг у сфері психології для всіх учасників освітнього середовища, підвищення адаптивних можливостей здобувачів освіти, створення умов для повноцінного і гармонійного розвитку дітей, підлітків та молоді.
Основні завдання діяльності практичного психолога в закладі освіти:
  1. Створення безпечного освітнього середовища.
  2. Забезпечення умов для збереження і укріплення психічного здоров’я здобувачів освіти для повноцінної реалізації психологічного, інтелектуального, фізичного потенціалу особистості.
  3. Забезпечення супроводу дітей з особливими освітніми потребами.
  4. Психологічна просвіта дітей, учнівської молоді, батьків, педагогів з метою підвищення психологічної культури.
  5. Формування у здобувачів освіти загальнолюдських цінностей: морально-етичних та соціально-політичних.
  6. Сприяння подоланню наслідків негативних явищ в учнівському середовищі.
Крім основних засад варто визначити Вашу мету професійної діяльності в закладі, в якому Ви працюєте та завдання для її реалізації.

Немає коментарів:

Дописати коментар